Kehidupan yang akan menjadi cermin pada al-Qur’an. Pada saat itu, kita akan tinggalkan suasana kehidupan kita yang dahulu iaitu kehidupan sebelum melangkah ke daerah menghafaz al-Qur’an. Bahkan kita perlu berubah dalam pelbagai sudut samada dalaman ataupun luaran, dalam keadaan tersembunyi ataupun terbuka.
Sebagai seorang Muslim
yang menjulang panji
Islam, maka suatu
kemestian untuk kita menghiasi diri
dengan perhiasan yang
terbaik iaitu segala
isi kendungan al-Qur’an.
Kita perlu mengambil
iktibar daripada luahan
hati Syeikh Muhammad Abduh :
“Saya pergi ke Paris, lalu saya bertemu dengan agama Islam tanpa
Muslim. Saya kembali ke Kaherah, saya bertemu dengan Muslim tanpa Islam.”
Dalam
menghayati identity sebagai
seorang Muslim, Syeikh Fathi Yakan melalui
bukunya yang terkenal
“Maza ya’ni Intima’ Li al-Islam”
menegur kita :
“Kebanyakan orang
yang menganut agama Islam kerana hobi atau kerana mereka dilahirkan oleh ibu
bapa yang Muslim. Pada hakikatnya mereka ini tidak memahami erti penggabungan
diri mereka kedalam agama Islam. Mereka juga tidak mengetahui tuntutan daripada
penggabungan diri mereka ke dalam agam Islam. Oleh sebab itu, saudara lihat
mereka berada di satu pihak sedangkan Islam berada di pihak yang lain.
Hakikat inilah
yang perlu kita
sedari. Jangan biarkan
al-Qur’an dicemuh kerana
salah kita yang
menghafaz al-Qur’an. Berhati-hatilah dengan
peringatan ini.
Maksudnya : Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, 4 perkara asing di
dunia ini;
1.
قرأن في جَوْفٍ
ظَالِم
[al-Qur’an di dalam diri orang yang zalim]
2.
وَمَسْجِد في نَادِى
قَوْمٍ لَا يُصَلُّونَ فِيه
[masjid terdapat dalam komuniti
kaum naum tidak
dikerjakan solat]
3.
وَمُصْحَفٌ فِي
بَيْتٍ لا يَقْرَأُ فِيه
[Mushaf yang
berada di rumah yang
tidak membacanya]
4.
وَرَجُلٌ صَالِح
مَعَ قَومٍ سُوءٍ
[Dan
lelaki yang soleh
berada dalam kaum
yang jahat]
*Riwayat al-Dailami no. 4301, al-Jami’ al-Kabir li al-Suyuti no.59
Dalam mengingati pesanan
ini, maka elok
sekiranya kita menelusuri
saranan para ulamak
salafussoleh terhadap penghafaz
al-Qur’an. Sahabat Rasulullah s.a.w yang
terkenal iaitu Abdullah Ibnu Mas’ud r.a. pernah mengingatkan
kita. Maksudnya:
Seorang penghafaz al-Qur’an
sepatutnya mengenali malam
tatkala manusia lain
sedang tidur (menghidupkan malam
dengan beribadah), dan
siang harinya ketika
manusia sedang berbuka (Berpuasa sunat),
dan bersedih tatkala
manusia lain bergembira,
menangis tatkala manusia
lain gelak ketawa,
diam tatkala manusia
lain berbicara, penuh
merendah diri tatkala
manusia lain berbangga
diri. Sepatutnya penghafaz
al-Qur’an itu seorang
yang banyak menangis,
sedih, tidak mudah
marah, tenang dan
lemah lembut. Tidak
sepatutnya bagi penghafaz
al-Qur’an itu bersikap
kasar, lalai, berteriak,
memekik dan penuh
kemarahan.
*Musannaf Ibnu Abi Syaibah no. 36734 ; Az-Zuhdu li Ahmad Ibnu
Hambal
Tabiin yang terkemuka, Imam Fudhail bin Iyadh r.h.m turut
mengingatkan kita :
حَامِل القرآن رَايَةِ
الإسلام. لا يَنْبَغِي أَن يَلْهُو مَعَ مَن يَلْهُو، ولا يَسْهُو مَعَ مَن يَسْهُو،
ولا يَلْغُو مَعَ مَن يَلْغُو
Maksudnya :
“Penghafaz al-Qur’an merupakan
panji Islam. Tidak
wajar baginya bermain-main
bersama mereka yang
bermain-main dan tidak
ia lupa bersama
mereka yang lupa
dan tidaklah ia
berbicara yang sia-sia
bersama mereka yang
lalai.”
*Ihya Ulum ad-Din jil. 1 hlm. 274
Beliau menambah lagi
dengan katanya :
“Sewajarnya bagi penghafaz
al-Qur’an agar ia
tidak meminta keperluannya
kepada seseorang daripada
pemerintah dan sesiapa
yang berada di bawah
kekuasaannya.”
Antara keistimewaan yang
tidak ternilai bagi
seorang penghafaz al-Qur’an,
sebagaimana kata Nabi s.a.w. :
Diriwayatkan daripada Abu
Mas’ud al-Ansari r.a, berkata,
Rasulullah s.a.w bersabda : “Orang
yang paling berhak
menjadi imam bagi
suatu kaum ialah
orang yang pandai
membaca kitab Allah.”
*Riwayat Muslim no.1078. Ibnu Khuzaimah no. 1507, Ibnu Hibban
no.2133, an-Nasa’I no.772. At-Tirmizi no. 218. Ibnu Majah no. 970
Dalam bidang fatwa
dan syura pula,
Islam mendahulukan golongan
yang mahir dalam
al-Qur’an berbanding yang
lain. Demikian juga tatkala dalam
mengambil pandangan. Merekalah
golongan yang diterangi
hati oleh Allah s.w.t.
dengan al-Qur’an.
Antara gelaran lain
bagi penghafaz al-Qur’an :
Ø Ahli al-Qur’an
Ø Hamil al-Qur’an
Ø Sahib al-Qur’an
Ø Qari al-Qur’an
Ruj : Sehingga al-Qur’an Terpahat di Hati by Mohd Solleh Ab. Razak (2011) cet. 1
Link :
http://www.telagabiru.net.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=277:sehingga-al-quran-terpahat-di-hati&catid=45:buku&Itemid=339