Semua orang Islam
tentu yakin kehidupan
dunia ini bukanlah
tujuan Ia bukan tempat tinggal
yang abadi, melainkan
tempat tinggal yang
sementara dan pasti berakhir.
Pada suatu waktu
nanti, kita akan
dibangkitkan daripada kubur
dan berkumpul menghadap
pengadilan Allah. Surah al-Ghasyiah, ayat 1 hingga 16, menyatakan
pada hari kiamat, ada dua kelompok
manusia. Ada kelompok
berwajah hitam kelam
dan ketakutan dan
ada pula yang
wajahnya ceria berseri-seri.
Itulah kelompok orang
yang memperoleh kebahagiaan.
Dalam sebuah laporan, Nabi s.a.w berkata , “Semua mata akan menangis pada hari kiamat kecuali 3 mata :
Pertama-mata yang biasa
menangis di dunia kerana
takutkan Allah.
Kedua-mata yang berpaling
daripada semua hal
yang dilarang Allah.
Ketiga-mata yang tidak
tidur kerana mendahulukan
keperluan Allah dalam
mempertahankan agamanya.”
Tangisan yang tulus tidak hanya mempunyai manfaat normative iaitu menyelamatkan kita daripada sentuhan api neraka. Ia juga memiliki nilai terapi yang menyihatkan, baik secara fizikal mahupun mental. Ini kerana sewaktu kita menangis, kita melepaskan beban emosional kita dan tekanan terasa ringan. Menangis dapat menjadikan kita berasa lebih selesa. Ahli Falsafah Yunani, Aristotle mengatakan, menangis sewaktu menonton pertunjukan teater adalah suatu yang bermanfaat kerana ia mengurangkan tekanan. Proses itu disebut sebagai katarsis.
Daripada aspek imunologi, menangis adalah mekanisme tubuh membersihkan dirinya sendiri daripada bahan-bahan toksik atau racun. Dalam sebuah artikel klasik yang terbit pada tahun 1906 dalam American Journal of Psychology, Alvin Borquist melaporkan hasil kajiannya iaitu 54 orang di antara 57 pesakit merasakan manfaat positif bagi kesihatan mereka selepas mereka menangis.
William Frey menemukan, ‘air mata emosional’ iaitu air mata yang dihasilkan oleh orang yang menangis sewaktu menonton filem sedih berbeza kendungan kimianya daripada ‘air mata iritasi’ yang dihasilkan apabila mata kita terkena wap bawang merah. Perbezaannya adalah air mata emosional mengandungi lebih banyak protein. Margaret Crepen melaporkan, di antara 137 lelaki dan wanita, orang-orang yang sihat cenderung menangis dan memiliki sikap positif pada air mata berbanding mereka yang menghidap colitis iaitu sejenis penyakit yang berkait dengan tekanan..
Daripada sudut Imunologi, menangis adalah
mekanisme tubuh bagi membersihkan
dirinya sendiri daripada
bahan-bahan toksik atau racun.
Air mata mengeluarkan
bahan kimia daripada
tubuh, sama seperti
peluh dan air
kencing. Air mata
mengandungi pelbagai jenis
garam yang berasal
daripada makanan. Usus
menyerap garam dalam
makanan sehingga ia
masuk ke dalam aliran
darah. Sewaktu darah
mengalir melalui kalenjar
penghasil air mata,
garam memasuki air
mata.
Ahli kimia Perancis, Antoine Lavoisier (1743-1794), orang pertama yang menyelidik tentang air mata pada tahun 1791 mengatakan air mata mengandungi natrium klorida (garam meja). Selain itu, air mata juga mengandungi garam-garam lain misalnya potassium klorida dan bahan-bahan lain yang membantu pembentukan garam. Di antaranya adalah kalsium, bikarbonat dan mangan. Percubaan-percubaan yang dilakukan lebih daripada 200 tahun lalu menunjukkan kandungan sodium (natirum) yang berada dalam air mata sama dengan kandungan yang berada dalam darah.
Selepas melakukan analisis dan sintesis pada pelbagai maklumat ilmiah berkenaan manfaat tangisan dan air mata dalam kesihatan, saya (penulis buku pesona tahajud) dapat membuat beberapa kesimpulan.
Pertama-Tangisan dapat
membersihkan enzim dan
pelbagai jenis kuman
yang dapat merosakkan
mata. Dengan kata lain,
air mata berfungsi
menjaga mata supaya
ia tetap steril
daripada gangguan pelbagai
penyakit.
Kedua-Tangisan
mengecilkan kemungkinan kita
terkena luka dalam
perut.
Ketiga-Tangisan dan air
mata mengurangkan
kemungkinan kita terkena
gangguan penyakit fizikal dan
mengurangkan tekanan. Tekanan
adalah factor penting
menjadikan manusia mudah
terkena pelbagai penyakit
seperti sakit perut
dan gangguan saluran
pencernaan, sakit kepala,
darah tinggi, serangan
jantung, gangguan pembuluh
darah dan gangguan
saraf.
Dalam usaha penyembuhan daripada pelbagai penyakit, dunia perubatan moden menawarkan beberapa kaedah. Namun di samping besarnya biaya yang perlu kita keluarkan, tidak ada jaminan kita akan sembuh sepenuhnya dan pada masa yang sama, terhindar daripada kesan sampingan. Apa yang jauh lebih baik adalah mencegah diri kita daripada terkena penyakit-penyakit itu. Salah satu cara pencegahan dan penyembuhan adalah dengan mengurangkan tekanan mental. Dalam hal ini, tangisan dan air mata dalam solat tahajud adalah sarana yang berkesan bagi menurunkan tekanan dan memperbaiki sistem ketahanan tubuh kita.
P/s : kalau dah sebulan lebih kita tak nangis, check balik hati tu.. mungkin dah bersawang..
Hanya hati lembut mudah menangis.. ^_^
Ruj : Pesona Solat Tahajud by Prof Dr. Muhammad Salleh Ph.D, Terbitan Penerbit Hikmah, Jakarta Selatan, Indonesia.
Ruj : Pesona Solat Tahajud by Prof Dr. Muhammad Salleh Ph.D, Terbitan Penerbit Hikmah, Jakarta Selatan, Indonesia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan